Friday, July 23, 2010

PERTANDINGAN BLOG 2010 - Entri 9

KETUPAT


Gambar-gambar diatas merupakan gambar ketupat yang saya dapat dari google. Saya sendiri sangat tertarik dengan makanan yang satu ini. Menurut saya hidangan daripada nasi atau pulut yang dibungkus dengan daun kelapa dan direbus dalam periuk amatlah unik dan lain daripada yang lain. Ketupat terkenal di Malaysia, Indonesia serta beberapa negara di Asia Tenggara.

Ada banyak jenis ketupat, dan dua yang paling umum adalah ketupat nasi dan ketupat pulut.Ketupat nasi dibuat daripada beras putih dan dibungkus dalam bentuk persegi dengan daun kelapa sementara pulut ketupat dibuat dari beras pulut yang biasanya dibungkus dalam bentuk segitiga dengan menggunakan daun palem kipas (Licuala).

Menurut cerita yang diturunkan dari generasi ke generasi, ketupat dibuat untuk keperluan kelasi. Untuk mencegah nasi dari kebusukan selama perjalanan laut yang panjang. Daun kelapa selalu digunakan untuk membunkus nasi dalam bentuk persegi atau segitiga yang kemudian akan digantung diudara terbuka. Bentuk pakej memudahkan kelembapan menitik jatuh dari nasi sementara dan pada masa yang sama daun ini dapat mencegah lalat dan serangga.


Lihatlah, bukan hanya bentuk dari ketupat ini saja yang menarik. Namun, sejarah dari cara pembuatannya pun amat menarik. Oleh karena itu pada entri saya selanjutnya akan saya kongsikan lebih banyak tentang Ketupat.

No comments:

Post a Comment