Tuesday, July 27, 2010

Galeri Pusaka

Budaya nenek moyang?

Semalam, cikgu menyuruh kami membaca sebuah artikel yang terdapat do buku teks bahasa Maleyu kami. Artikel itu bertajuk Galeri Pusaka, menceritakan tentang tentang pakaian tradisional Melayu. Dimulai dari pakaian Cik Siti Wan Kembang dan baju Kebaya serta perhiasan-perhiasan yang biasa digunakan.

Pakaian Cik Siti Wan Kembang
Nama dari pakaian ini berasal dari nama Raja Peerempuan yang bernama Cik SIti Wan Kembang. Keunikan dari pakaian ini adalah, pakaian ini memerlukan tiga helai kain dan semua kain dibuat daripada tenunan songket. Perhiasan yang digunakan ialah: cucuk sanggul, dokoh, gelang, pending, dan keris

Pakaian Baju Kebaya
Baju Kebaya diakai oleh wanita Melayu dan Cina Peranakanan Baba. Selain itu, terdapat juga baju kebaya nyonya. Baju kebaya nyonya ada yang berpotongan pendekdan panjang dan dibelah dibahagian hadapannya. Biasanya pemakaiannya menggunakan tiga kerongsang yang digunakan untuk menyematkan baju. Baju kebaya dengan lengan yang panjang dan lebar serta hingga ke paras lutut merupakan baju kebaya asal labuh. Pemakainanya selalu membawa selendang yang disangkutkan kebahu.

Artikel ini amat menarik bukan? Ya. Sekarang saya pun dapat lebih mengerti akan jenis-jenis pakaian Melayu dan saya berharap pakaian-pakaian Melayu ini dapat kembali ke masyrakat dan semoga generasi muda tidak lupa akan pakaian tradisi ini.

No comments:

Post a Comment